Waarom inbound marketing toepassen?
Door b2b online marketing beginnen bedrijven met een strategie waarin klanten de reputatie van hun merk versterken en hierdoor nog meer mensen bereiken. Op deze manier is het met b2b inbound marketing mogelijk om:
- Het versterken van de aanwezigheid van een bedrijf op het internet. Zodat potentiële klanten het als eerste vinden bij het uitvoeren van een zoekopdracht.
- Het plaatsen een bedrijf in de top en het transformeren in een benchmark.
- Het consolideren van duurzame zakelijke relaties, gebaseerd op vertrouwen en persoonlijke aandacht. En het maximaliseren van de waarde van elke klant.
- Het genereren van meer leads, meer verkoopkansen en meer winstgevendheid.
Online b2b marketing werkt goed voor allerlei soorten bedrijven en is het bijzonder nuttig om de merkreputatie bij potentiële klanten te consolideren. Evenals het bieden van een waardevolle inhoud op een gepersonaliseerde manier.
Het resultaat is een robuuste digitale infrastructuur, die niet afhankelijk is van de toevallige effecten van reclame. Het wordt ondersteund door pijlers als merkautoriteit, content, SEO en analytics.
Sleutels tot b2b inbound marketing
Industrieën (en in het algemeen elk B2B-bedrijf) doorlopen complexe verkoopprocessen, die meestal lang duren. Daarin investeert de potentiële koper veel tijd in het onderzoeken van het product of de dienst waarin hij geïnteresseerd is. Waarbij hij elk aspect ervan analyseert voordat hij een beslissing neemt.
Aangezien met deze operaties veelal grote sommen geld en een flinke tijdsinvestering gemoeid zijn vanwege test- en implementatiefactoren.
Inbound marketing voor de B2B-sector
Vanuit dit oogpunt is het opnemen van een “consultatieve” marketingmethodologie strategisch slim. Inbound marketing stelt een bedrijf in staat om waardevolle inhoud aan te bieden om zijn prospects te informeren. Om duidelijkheid te geven over het gebruik van zijn producten en diensten. Om klanten zo te helpen twijfels, zorgen en problemen op te lossen.
Dit omvat onder andere:
- Technische specificaties (whitepapers, datasheets, brochures)
- Gebruikershulpmiddelen (educatieve berichten, handleidingen, best practice-gidsen, implementatieprotocollen)
- Post-sales ondersteunend materiaal (FAQ’s, installatiehandleidingen)
Het brede spectrum aan content, multichannel en multiformat, dient zowel om huidige klanten te helpen en klanten aan te trekken. Het geeft een bedrijf autoriteit in zijn vakgebied, waardoor het een benchmark wordt.
Met b2b online marketing leren industrieën profiteren van hun digitale strategie om meer zichtbaarheid te krijgen en hun verkoopkansen te vermenigvuldigen. Inbound marketing traint en biedt oplossingen.
Winstgevendheid b2b inbound marketing
Hubspot rapporteert concrete data over de effectiviteit van inbound marketing bij haar klanten. Volgens een studie uitgevoerd door MIT (Massachusetts Institute of Technology) op een klantenbestand van Hubspot, na implementatie van inbound marketing is de conclusie dat:
- 92,3% van de bedrijven een aanzienlijke toename van het verkeer naar hun website realiseerde
- 92,7% een toename in leads of potentiële klanten behaalde
- 49,2% hun omzet verhoogde
Hoe inbound marketing te implementeren
Inkomende campagnes vormen de ruggengraat van de methodiek. Door inhoudsstrategieën te koppelen aan goedkope digitale advertentiecampagnes en met werk aan SEO en organische positionering van sociale netwerken.